Stellantis CEO'su: "Elektrikli Araç Yarışı Maliyet Düşürme Yarışına Dönüştü"
AutoNews
Fiat, Alfa Romeo ve Peugeot gibi markaları yöneten Stellantis CEO'su Carlos Tavares, bu konuda en uyarıcı seslerden biri oldu. Ve sektörle bağlantılı milyonlarca insan, Tavares'in son yorumlarının işlerini nasıl etkileyeceğinden hoşlanmayabilir.
Avrupa'da İşler Tehlikede
Tavares, Bernstein Stratejik Kararlar konferansında yaptığı konuşmada, "Tedarik tabanında büyük bir değişim göreceksiniz. Tedarik, Batı dünyasından en uygun maliyetli ülkelere kayacak," dedi. "Elektrikli araç yarışı, maliyet düşürme yarışına dönüştü."
Tavares açıkça söylemese de, yorumları kıtada iş kaybı tehdidine işaret ediyor. Avrupa Birliği'nde otomotiv sektöründe doğrudan veya dolaylı olarak çalışan yaklaşık 13,8 milyon insan bulunuyor ve bu, bloğun toplam istihdamının %6'sından fazlasını oluşturuyor.
Çin elektrikli araçlarının Avrupa'daki talebi artırması, Avrupa araçlarına olan talebi azaltabilir ve bu da kıtada iş gücü talebini düşürebilir. Aynı zamanda, Tavares'in yorumları, tedarik zincirinde çalışanların daha ucuz rakipler tarafından yerinden edilebileceğini gösteriyor.
Renault CEO'su Luca de Meo tarafından "saldırı" olarak tanımlanan Çin elektrikli araçlarının Avrupa'ya akını, yerel otomobil üreticileri arasında panik yaratmış durumda. Çin elektrikli araçları, devlet sübvansiyonları, daha düşük işçilik maliyetleri ve özellikle bataryalar konusunda tedarik zincirinin kontrolü sayesinde Avrupa rakiplerine göre çok daha maliyet etkin.
Tarife Tehditleri
Tavares, içten yanmalı motorlardan elektrikli araçlara geçiş yapan sürücüler arasında uygun fiyat arayışının, yalnızca hükümetin yardım edebileceği bir hesaplaşmaya yol açacağını söylüyor. "Batı dünyasının tüketicisi, Batı dünyası hükümetine, tamam, küresel ısınma sorunu var, ama bana yardım etmezsen ben de sana yardım etmem, diyor."
Avrupa Birliği, geçen Eylül ayında Avrupa Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen'in Çinli otomobil üreticilerini "pazarımızı bozmakla" suçlamasının ardından, bu tehditleri dengelemek için Çinli otomobil üreticilerine karşı önemli tarifeler hazırlıyor.
Çin, bu tarifeler hakkında Avrupa Komisyonu ile önümüzdeki ay kritik görüşmelere başlayacak. Tarife tehditlerini dengelemek için, Çinli otomobil üreticileri kendi Avrupa fabrikalarını kurma sözü verdiler. Çinli elektrikli araç öncüsü BYD, kıtada bazı araçlarını üretmek için Macaristan'da bir fabrika kuruyor.
Bu durumun, Avrupa'ya ait otomobil şirketlerinde ve yerel tedarik zincirlerinde potansiyel olarak kaybedilecek işler için bir telafi olup olmayacağı henüz belirsiz.